پایان شائبه‌های طرح راه آهن خرم‌آباد
پایان شائبه‌های طرح راه آهن خرم‌آباد

استاندار لرستان خبر داد: راه‌آهن خرم‌آباد در لیست طرح‌های انتفاعی قرارگرفت.

به گزارش سایت نشریه میرملاس نو، سیدموسی خادمی در جلسه کارگروه ایمنی راه‌ها بیان کرد: در سال ۹۷ با کارهای خوبی که صورت گرفت، استان لرستان کاهش جدی در بحث تلفات داشت و جزو چند استانی بود که در این مبحث روند کاهشی داشته و مورد تقدیر قرار گرفت.

وی افزود: متاسفانه لرستان در سال ۹۸ در این مبحث با یک رشد چشمگیر رو به رو شده و در جایگاه سیزدهم قرار گرفت که از نظر رتبه‌بندی، رتبه‌ی مناسبی نداشته و این وضعیت برای استان قابل قبول نیست. این موضوع باید عارضه یابی و در این زمینه کار شود اما در نگاه اول میتوان گفت که موضوع سیل در این مبحث بی‌تاثیر نبود.

خادمی با تاکید بر اینکه برای رفع این وضعیت باید تلاش شود که این تلاش به قبل از وقوع حادثه برمیگردد و جاده‌های ما حتی‌الامکان باید ایمن شوند، عنوان کرد: ایمن سازی جاده‌ها در دو بخش بلند مدت مانند افزایش حجم جاده‌ها، افزایش متراژ بزرگراه‌ها و باکیفیت کردن جاده‌ها و کوتاه مدت مانند شناسایی نقاط خاص و ویژه در حادثه انجام می‌شود.

استاندار لرستان ادامه داد: چهاربانده کردن جاده‌های خروجی از خرم‌آباد که به دلیل کمبود منابع تکه‌تکه انجام می‌شود، قطعا در کاهش تصادفات تاثیر مثبت خواهد داشت.

وی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی، آموزش، خودروی باکیفیت و… جزو برنامه‌ها قرار دارند اما عمدتا برنامه‌هایی زمان‌بر و ملی هستند، خاطرنشان کرد: بخش بعدی کارهای کوتاه مدت و سریع هستند، کارهایی مانند افزایش پایگاه‌ها، آمبولانس‌ها، بالگردها و … که هر‌چه زودتر انجام شوند اثربخشی بیشتری خواهند داشت.

خادمی با اشاره به اینکه لرستان جزو بدترین استان‌ها در بحث نصب دوربین پایش سرعت و سرعت سنج است، اضافه کرد: تعداد دوربین‌های استان نسبت به دیگر استان‌ها پایین است.

استاندار لرستان با اشاره به بحث پروژه های اقتصاد مقاومتی استان بیان کرد: اغلب پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان مانند پروژه‌های سدسازی و راه‌سازی، عمرانی هستند. راه‌آهن، آزادراه ازنا – شازند، سد معشوره و سد کمندان همگی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی هستند که باید با جدیت دنبال شوند.

وی افزود: پروژه‌های تولیدی اشتغال‌زا و دانش‌محور در سامانه نیپا وارد شدند و یکی از پروژه‌های اولویت‌دار معرفی شده به دولت برای تخصیص اعتبار راه‌آهن است.

خادمی گفت: پروژه راه‌آهن خرم‌آباد از سال ۱۳۹۰ شروع شده و اعتبار آن از محل اعتبارات سهام فولاد بود. دولت مطالباتی از سهام فولاد از مجموعه قرارگاه داشت و قراردادی بابت پرداخت ۳۷۰میلیارد تومان به راه‌آهن خرم‌آباد از سهام فولاد اهواز بسته شد و دیگر در ردیف‌های بودجه به آن اعتباری اختصاص داده نمی‌شد.

وی با بیان اینکه این ۳۷۰میلیارد تومان تا سال گذشته هزینه شد، تصریح کرد: ۲۰ میلیارد تومان از آن باقی مانده که در حال فراینده پرداخت می باشد.

استاندار لرستان ادامه داد: با تمام شدن اعتبار ردیف سهام فولاد، به دنبال وارد کردن این پروژه به ردیف بودجه بودیم که خوشبختانه این موضوع صورت گرفت. همچنین با وزارت راه به توافق رسیدیم که این پروژه را به پروژه‌ انتفاعی تبدیل کنیم. تلاش‌های بسیاری صورت گرفت و در نهایت راه‌آهن خرم‌آباد جزء طرح‌های انتفاعی قرارگرفته است.

خادمی عنوان کرد: قرار است که وزارت راه اوراق مشارکت منتشر کرده و از محل آن اعتبار پروژه راه‌آهن تامین شود که تا به حال وزارت راه نتوانسته است مجوز اوراق مشارکت را برای کل کشور دریافت کند.

وی خاطرنشان کرد: از خواسته‌های اصلی استان این است که این روش انتفاعی که برای پروژه راه‌آهن به توافق رسیده، سازمان مدیریت تایید کرده و موافقت نامه دریافت کرده‌ایم، اجرایی شود و بتوانیم کار را نهایی کنیم.

انتهای پیام

  • نویسنده : کرم ملک آسا