پشت جاده های فراموشی
پشت جاده های فراموشی

بخش پاپی به مرکزیت شهر سپیددشت یکی از مناطق دارای طبیعت بکر و زیبا در استان لرستان بوده که دارای ظرفیت ها و پتانسیل های گردشگری، کشاورزی و دامپروری می باشد.

اختصاصی نشریه میرملاس نو- از استعدادهای گردشگری این منطقه میتوان به آبشار بیشه، آبشارنوژیان، هفت چشمه، تاف و از مکان های تفریحی آن نیز میتوان به دره اناران، کومو، رونه، بوتک، گازه، خشکی وآبسرده و همچنین از لحاظ استعداد کشاورزی میتوان به دشت گریت اشاره نمود. این منطقه با وجود کوه ها ودرختان بلوط زمینه ی بسیار مناسبی برای صنعت دامپروری، چه صنعتی و چه سنتی است.

بخش پاپی از لحاظ جغرافیایی در مسیر خط راه آهن تهران-جنوب و در جوار بخش های ززو ماهرو و شول آباد واقع شده که در گلوگاه این دو بخش قراردارد و برای خدمات رسانی به این دو بخش می بایست ازمرکز بخش پاپی عبور کرد.

همچنین این بخش زیستگاه سه گونه از ماهیان کور غار که فقط در این منطقه از دنیا یافت می شوند در یک غار آبی در زیر کوه چیلنگ روستای لون در دهستان تنگ هفت این بخش می‌باشد. همچنین این بخش یکی از زیستگاه‌های گونه بومی و منحصر به فرد سمندر لرستانی است که در دنیا فقط در جنوب استان لرستان و شمال استان خوزستان یافت می‌شود.

بدون شک این ظرفیت در استان با وجود این پتانسیل ها میتواند به قطب گردشگری، دامپروری، کشاورزی و …تبدیل شده و با اشتغال‌زایی و درآمدزایی بسیاری از مشکلات این بخش و حتی استان را رفع کند. اما این بخش که به حال خود رها شده گویا حتی از ذهن مسئولین برای رفع مشکلات اساسی این منطقه و مردم آن نیز دورمانده است.

در یک سفر تاریخ ساز، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در تاریخ سی و یکم مرداد ماه ۱۳۷۰ در میان مردم خوب و مهمان نوازاین بخش حضور یافت و باعث شور و شعف این منطقه شد. در همین راستا مهندس کریم ملک آسا که نماینده دوره سوم این منطقه بود اظهار دارد که در پایان سفر وجمع بندی مصوبات امید بخشی تصویب شد که دوجاده مهم خرم آباد-کوهدشت و خرم آباد-سپیددشت از این مصوبات بودند که بر اساس آن می بایست جاده سپید دشت به عرض ۱۲ متر از  خرم آباد تا سپیددشت احداث گردد و در همان سفر نیز مبلغ ۲۵۰میلیون تومان اعتبار تخصیص داده شد که متاسفانه گویا آن مصوبه بعد از حدود سی سال به فراموشی سپرده شده است. اگر از آن زمان تاکنون هر ساله ۳ کیلومتر ازآن جاده  تکمیل میشد الان شاهد اعتبارات قطره چکانی نبودیم و یا این پروژه به دست فراموشی سپرده نمی شد. حالا چگونه است که در سفرهای مقامات کشوری مسئولین حاضر به حضور میدانی در این منطقه نیستند که مشکلات این منطقه محروم که مردم آن با وجود تقدیم شهدا و نخبگان بسیاری به جامعه همچنان در محرومیت زندگی میگذرانند، مورد بررسی قرار گرفته و سپس برای آن چاره اندیشی شود؟ آیا ضعف از نمایندگان این منطقه است یا از مدیران استانی؟ از سفرهای مقامات کشوری میتوان به حضورهفته گذشته وزیر راه و شهرسازی در استان و تشکیل جلسه ستاد مقاومتی اشاره کرد که در آن هیچگونه نام یا مصوبه ای ازراه های این منطقه که در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات عدیده ای هستند، برده نشده واین منطقه پشت دیوار های فراموشی قرار گرفته است.

 

(کرم ملک آسا)